Afgelopen jaar was voor veel bedrijven een goed jaar, veel aanvragen, veel projecten en vaak zelfs met een mooi financieel resultaat. Tegelijk heeft deze luxe ook voor organisaties een keerzijde gekend waarbij het interne proces veel tijd en aandacht heeft gevraagd om aan de vraag te kunnen voldoen.

Door alle drukte hebben de verkoop- en marketing activiteiten bij veel bedrijven in 2019 op een laag pitje gestaan. Hierbij 5 redenen waarom het juist nu van belang is om de verkoop en marketing wat extra aandacht te geven.

  1. Maak een plan. Zoals Cruijff al zei: “Zonder doel kan je niet scoren”. Het is belangrijk dat je aandacht schenkt aan je ambities, je doelen en de manier waarop je deze doelen behaalt. Zorg dat je zowel korte termijn acties inplant als de lange termijn visie voor ogen houdt. Een plan voorkomt dat je ad hoc beslissingen blijft nemen en je geleefd wordt door de waan van de dag.
  2. Heb aandacht voor je omgeving. Kijk periodiek naar de ontwikkelingen in je sector en hou je concurrenten in de gaten. Het is belangrijk om te weten wat je onderscheidt ten opzichte van anderen en te weten waar de markt naar toe gaat.
  3. Maak een scenario met acties voor de tijd dat de aanvragen niet meer binnenvliegen. Wees voorbereid.
  4. Kwalificeer je aanvragen. Weet wie je ideale klant is en aan welke voorwaarden deze moet voldoen. Toets elke lead aan deze criteria. Hiermee voorkom je scheefgroei van je klantpiramide en blijf je in control.
  5. Blijf in contact met je klanten. Zorg ervoor dat je in het begin van het jaar een contactplan opstelt en je regelmatig contact onderhoud met je klanten. Weet wat er speelt. Ook een belangrijke klant heeft een keuze.

MagoVision wil graag helpen om samen met jou naar deze zaken te kijken. Neem contact op voor een vrijblijvende sparring ronde van 1 uur, dan kunnen we samen werken naar een succesvol 2020.

Categorieën: Strategie