Als industrieel marketeer kom ik nog steeds bedrijven tegen die marketing verwarren met promotie en communicatie. ‘We hebben de marketing goed op orde’, krijg ik wel eens te horen. Als ik dan doorvraag blijkt dat ze bedoelen dat ze een website hebben, op een vakbeurs staan en een mooie folder hebben.  Ja, folders bestaan nog steeds.

Elke technische organisatie groot of klein heeft te maken met marketing. Marketing omvat meer dan alleen maar een mooie website of het deelnemen aan een vakbeurs. Het gaat om aansluiting behouden met de markt waarin je opereert, kennis van de doelgroep, de omgeving en de concurrenten. Het draait om het besluit waar en hoe te concurreren. Het gaat om positioneren en het creëren van waarde. Hoe vergroot je naamsbekendheid en hoe hou je klanten tevreden.

De wereld verandert in rap tempo. Digitalisering, Internet of Things, additive manufacturing en SMART Factories zijn het nieuwe speelveld. Globalisering is een feit. Daarnaast bieden nieuwe media meer mogelijkheden dan ooit tot interactie met de klant. Maar de klant heeft ook meer te kiezen. Relaties worden sneller, zakelijker en vluchtiger.

Technische bedrijven in het MKB bevinden zich nog steeds veelal in een relatiemarkt. Maar hoe eenvoudiger je product of dienst is, en hoe kleiner de order, hoe minder persoonlijke verkoop het juiste middel is om contacten te onderhouden. Niet alleen omdat dit middel het duurste marketingcommunicatie middel is om in te zetten, maar de klant wil dit ook niet meer. Bij ‘commodities’ moeten we andere wegen gaan bewandelen om reputatie op te bouwen. Maar ook voor complexere producten verandert het aankoopproces.

En we moeten nog steeds ons best doen voor het bouwen aan loyaliteit en vertrouwen. Professor David Weinstein van INSEAD verwoordde het, in een executive programma wat ik gevolgd heb, op deze manier: “If product quality is the same, they go for he firm they like” en “Branding works because perception matters”. Het gaat uiteindelijk bij verkoop en het bouwen aan je imago om het beïnvloeden van de perceptie van je doelgroep.

De vraag is: ben jij klaar voor de klant van morgen? Belangrijke aandachtspunten voor industriële bedrijven in het MKB zijn:

  1. Bouw consequent aan een goed (online) imago
  2. Schenk extra aandacht aan service en support
  3. Creëer bij elke interactie met de klant een positieve klantervaring
  4. Zorg goed voor je bestaande klantenkring, zorg voor ambassadeurs
  5. Kennis over de markt en je klanten wordt steeds belangrijker, hou oog voor de klant en de markt van morgen

Als je graag wil weten hoe MagoVision Industrial Marketing jou hierbij kan ondersteunen, neem dan contact met mij op!

 

Categorieën: Marketing