Het lijkt allemaal zo logisch: zonder klanten geen business! Management- en organisatie expert Peter Drucker was een van de eerste auteurs die expliciet benoemde dat de organisatie op zich geen doel is maar slechts een middel om klanten tevreden te stellen (1973): “There is only one valid definition of business purpose: to create a customer. It is the customer who determines what a business is. It is the customer alone whose willingness to pay for a good, or a service converts economic resources into wealth, things into goods. The customer is the foundation of a business and keeps it in existence.”

Maar wat weten we nu echt van die klant? En wat vinden ze nou werkelijk van jouw dienstverlening? Ja we kunnen heel veel informatie verzamelen over onze doelgroep via website en e-mail analyse tools. Met de voortschrijdende technologie kan steeds meer; we zien welke bedrijven er op de website geweest, wie welk bericht heeft geopend en wat de concurrenten doen. En natuurlijk schrijven we content gericht op de klant en gebruiken we Social Media. Met de digitalisering van het salesproces en de klantreis worden echter ook de persoonlijke contacten met klanten steeds vluchtiger en zakelijker. De klant is beter geïnformeerd en heeft meer te kiezen. En de loyaliteit neemt  af. Preferred suppliers worden steeds zeldzamer.

Het is daarom belangrijk om periodiek bij je klant persoonlijk te checken of ze nog tevreden zijn, of de behoeften nog afgestemd zijn op het aanbod en of er nog verbeterpunten zijn. Veel bedrijven doen dit nooit. Als we geen klachten hebben dan is de klant tevreden denken ze. Helaas is dit in de praktijk niet het geval; veel ontevreden klanten klagen niet, ze gaan gewoon naar een ander.

MagoVision Industrial Marketing heeft veel ervaring met klanttevredenheidsonderzoeken en evaluatiegesprekken. MagoVision kan je ondersteunen en adviseren bij de opzet van een effectief klantonderzoek, maar voert ook met regelmaat het klantonderzoek zelf uit. Wil je meer weten of een voorstel op maat? Neem dan contact met mij op.

 

 

 

Categorieën: Marketing