Ik sprak laatst een klant die graag met mij aan de slag wilde, voor het maken van een business plan. Hij zei dat hij nieuwe tools wilde gebruiken voor het onderbouwen van zijn ambities en het verwezenlijken van zijn doelen. Hij kende alleen de SWOT-analyse, maar had dit geleerd in de jaren negentig. Achterhaald, dacht hij.
Wat belangrijk is bij en businessplan, of een marketing- en/of verkoopplan, dat op basis van een gedegen analyse de juiste keuzes worden gemaakt, van de te volgen strategieën om je doelen te bereiken. En dat je niet iets vergeet mee te nemen in je overwegingen. Modellen zijn een middel om je doel te bereiken, geen doel op zich.
De SWOT-analyse, mits goed uitgevoerd, geeft een goed inzicht in alle issues die van belang zijn bij het maken van de juiste keuzes. En zorgt in een confrontatie van de interne en externe issues dat de te volgen strategieën leiden tot het behalen van de gestelde doelen. Daar is niks mis mee.
Begin daarom met het doel van het plan zelf, bedenk wat de reden of het probleem is waarom je dit plan wil maken. Dit bepaalt het belang van de verschillende thema’s en analyses in het plan.
Bij elk plan is een interne en externe analyse van belang. Afhankelijk van het doel van je plan kunnen verschillende modellen uitkomst bieden. De kracht van de modellen ligt juist in de combinatie. Neem in de interne analyse een keer het zeven S-model van McKinsey mee, maak in de externe analyse gebruik van DESTEP-analyse, de MABA-analyse en de bedrijfstakanalyse van Porter en combineer het Business Model Canvas van Osterwalder met de SWOT-analyse en de OGSM-methode. En daag je propositie een keer uit met de Golden Circle van Sinek (‘purpose over profit’) en blue ocean strategie.
Heel trendy zijn ‘businessplan op 1A4’ en Business Model Canvas op basis van ‘post-its’. Deze methoden maar nog meer de onderliggende discussies zijn erg nuttig en goed om mee te nemen in je plan. Wat echter vaak over het hoofd gezien wordt bij de toepassing van deze modellen, is de onderbouwing. Een goed plan geeft inzicht in de wijze waarop je tot je strategische keuzes bent gekomen en geeft richting aan je doelen. Vergeet ook niet je actieplan, zonder acties is je plan slechts een intentieverklaring. Uiteraard staat het je vrij om nadien de conclusies in een PowerPoint presentatie te zetten, de doelenboom op 1A4 of een mooi Canvas met je businessmodel.
Evalueer tot slot regelmatig, of je nog op de goede weg zit.
Wil je graag ondersteuning bij het maken van een businessplan, marketing- en/of verkoopplan? Neem dan contact met mij op!